عطر ​​​​​​​

ماهیت کلمه عطر
 کلمه عطر (Perfume)  از واژه لاتین  Per Fumus به معنای مه یا بویی که همه جا را فرا گرفته میباشد.  جالب است بدانید که اولین عطر در ۴۰۰۰ سال پیش توسط مردم بین النهرین بوجود آمد.در واقع این عطر ابتدایی ماده ای بود که در اثر سوزاندن بوی خوشی در فضا پراکنده می کرد.بعدها فرانسویها نام عطر را بر آن ماده ای نهادند که در اثر سوزاندن بوی مطبوعی آزاد میکرد .​​​​​​​

تاریخچه 
 در مصر باستان ملکه هات شپسوت گروهی را مامور کرده بود تا عطر برایش فراهم کنند.در مزار وی نیز در حال حاضر یک باغ گیاه شناسی موجود است که دارای تعداد قابل توجهی از درختانی است که فراورده های عطری از آنها تهیه میشود.در کتاب مقدس انجیل نیز اشاره هایی به بوی خوش و عطر نیز موجود می باشد.مثلا در جایی از آن اشاره به هدایایی شده است که بزرگان زمان طفولیت حضرت عیسی به ایشان هدیه کردند که از جمله آنها به ریشه درخت کندور که به عنوان عطر به کار می رفت اشاره شده است.در اسلام نیز اشارات متعددی به عطر و پاکیزگی دارد و ارزش آنها در این دین آسمانی به کرات توصیه میشود.چوب درخت صندل سفید نیز دارای بوی مطبوع می باشد که در بین هندوها و بوداییان ارزش خاصی داشته است.در کشور هند نیز از قدیم الآیام به عطر بسیار توجه می شد و این کشور از لحاظ عطر دارای پیشینه ای غنی می باشد به طوریکه از همان زمانهای قدیم گیاهان معطر هند در  دنیا ارزش ویژه ای داشت تا آنجا که تاجران مصری از مشتریان پر و پا قرص زنجفیل. چوب صندل و ... از هند بودند

​​​​​​​

نخستین شکل عطر
نخستین شکل عطر، بخور بود که نخستین بار در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در بین‌النهرین کشف شد. در آن هنگام، در مناسک مذهبی، صمغ‌ها و چوب‌های مختلفی سوزانده می‌شد. هم چنین چوب‌ها و صمغ‌های خوش‌بو را در آب و روغن می‌خیساندند و بدن خود را با آن ماساژ می‌دادند. هنگام مومیایی مردگان نیز از این عطرها استفاده می‌شد.بنا به هیروگلیف‌های کشف شده، عطر در زندگی مصریان نقش مهمی بازی می‌کرد. تا آغاز عصر طلایی مصریان، عطر فقط در مراسم مذهبی برای خدایان یا فراعنه استفاده می‌شد. به تدریج صمغ‌ها، خوشبوکننده‌ها و روغن‌های معطر از انحصار روحانیون خارج شد و مردم موظف شدند حداقل هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنند. از آن جایی که مصریان معتقد بودند که روح به آسمان می‌رود، خویشاوندان مرده همواره کوزه‌هایی پر از مواد خوشبوکننده در مقابر می‌گذاشتند. آب و هوای مناسب مصر، آنان را قادر ساخت از هند ادویه‌ها و مواد بودار زیادی مانند، زنجبیل، فلفل و چوب صندل وارد کنند. آنان هنوز نیز در تولید روغن اسانس عطر که بخش مهمی از محصولات یاسمن دنیا را تشکیل می‌دهد، جایگاه برجسته‌ای دارند.یونانیان و رومیان عطر را از مصریان گرفتند. نزد کرتیان نیز محبوب‌ترین گل‌ها سوسن و رز بود. آنان که در ساختن روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن بادام سررشته زیادی داشتند، روغن‌های برگرفته از گل‌های سوسن، رز، رازیانه و ریشه زنبق زرد را به این صنعت افزودند. یونانیان اولین عطر مایع را ساختند، گرچه با عطرهای امروزی تفاوت داشت. این عطرها، پودرهای خوشبویی بودند که بدون الکل با روغن مخلوط می‌شدند. از آن جایی که یونانیان در مصرف عطر افراط می‌کردند، سولون در قرن ششم استفاده از عطر را در قانون ممنوع کرد تا در هزینه‌های وارداتی صرفه‌جویی شود، اما این ممنوعیت، چندان نپایید. تئوفراستوس آتنی درباره بوهای مختلف، روغن‌ها و منشأ گیاهی آن‌ها و حتا اثر بوهای مختلف بر خلق و خوی و تفکر بحث کرده است. او درباره ادراک ما از بوها نیز تحقیق کرده و به رابطه بین این ادراک‌ها و قوه چشایی پی برده بود.عرب‌ها، گذشته و صنعت کنونی عطر را به هم پیوند دادند. پروسه استخراج روغن از گل‌ها به وسیله تقطیر، توسط ابن سینا کشف شد. او ابتدا با گل رز شروع کرد. تا پیش از کشف او، عطرهای مایع، مخلوطی از روغن و گیاهان له شده یا گلبرگ‌هایی بودند که بوی تندی داشتند. گلاب، لطیف‌تر بود و به زودی محبوب گشت.ونیز و فلورانس در دوره رنسانس مراکز عطرسازی بودند. کاترین دِ مدیسی بعد از ازدواج با هانری دوم، پادشاه فرانسه، عطرسازش را از ایتالیا با خود برد. آزمایشگاه این عطرساز با یک راهروی مخفی به آپارتمان کاترین وصل می‌شد به این ترتیب امکان دزدیده شدن فرمول عطرهای او وجود نداشت. در این دوران فرانسه به امپراتوری عطر تبدیل شد و درباریان فرانسه که علیرغم لباس‌های با شکوه و کلاه‌گیس‌های پودر زده به نظافت خود اهمیت نمی‌دادند، به مصرف‌کنندگان اصلی عطر تبدیل شدند. در دوران انقلاب فرانسه این صنعت افول کرد. در این دوران، عطر جدیدی به نام "گیوتین" در بازار عرضه می‌شد که منشأ آن ناشناخته است اما انقلابیون و "سن کلودها" (مردم عادی) از آن استفاده می‌کردند. با به قدرت رسیدن ناپلئون، صنعت عطرسازی دوباره شکوفا شد. شهر گراسه فرانسه بزرگترین مرکز تولیدکننده مواد اولیه عطر از نظر تجارت یاسمن، رز و پرتقال است که از سال ۱۷۲۴ به این کار اشتغال دارد.​​​​​​​

مواد سازنده عطر
هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند.
جزء اول
جزء اول که تاپ نوت نامیده می شود، فرارترین ماده و مشخصترین بو را دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.‏
جزء دوم
جز دوم که میدل نوت نامیده می شود، کمتر فرار است و عموما عصاره یک ‏گل (بنفشه ، یاس و غیره) است.‏
جزء سوم
آخرین جزء یا اندنوت ، کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏
سیوتون ، اصلی‌ترین سازنده عطر
بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوطهای ‏کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی ، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آنها همانند بوی عطر خاصی می‌باشد، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون ، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت ، ماده‌ای است که از غده‌های گربه سیویت ترشح ‏می‌شود.
گربه سیویت ، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطر سازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون ، نخست ۸ ، هگزادکان ـ۱ ، ۱۶، دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th+۴) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است.
سیویت ، مانند مشک ، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای موثر با زیرکی بوسیله بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود. اما اثر ‏اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.‏​​​​​​​

ایران کیسه
(مرجع فروش انواع کیسه گونی ساده-لمینت-یک لایه-دو لایه-لاینر دار-الوان-خط دار-گاست دار-قیف دار-آدستار
iran kiseh supplier & exporter of pp bags-pp sacks-pp-pe laminated baglaminated bags with gusset-adstar bags)

سایر ترکیبات عطر
ترکیبات دیگری که در عطرها بکار می‌روند، شامل الکلها و استرهایی با وزن ‏مولکولی زیادند. یک نمونه ، ژرانیول (با نقطه جوش‎‎‏ ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد) یک جزء اصلی از ‏روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه‌ای است.‏ استرهای این الکل ، برای ساختن ماده معطر سنتزی که بوی رز دارد، در ‏عطرسازی بکار می‌رود. مثلا استری که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می‌شود، بوی رز دارد.‏عطرها نوعا ۱۰% تا ۲۵% اسانس عطر و ۷۵% تا ۸۰% الکل و یک ثابت ‏کننده برای نگه داشتن روغن‌های اسانسی دارد. عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌شوند تا محصول بدست آمده بوی مطلوب داشته باشند؛ ‏این مواد بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌‏پوشانند. آنها بعلت داشتن الکل ، خاصیت ضدعفونی و باکتری‌کشی ‏ملایمی دارند

مراحل تبخیر عطر
۱) رایحه اولیه: رایحه ای که پس از چند دقیقه از استعمال عـطـر احـسـاس می گردد. رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر می بـاشد. بـه هـمین خاطر در فروش عطر تاثیر بسزایی دارد. رایحه این مرحله تازه و تند می بـاشد. ترکیـبـاتی کـه در ایـن مـرحله دخیل هستند بوی تند داشته و شدیدا فرار میباشند و بسرعت تبخیر میگردند.
۲) رایحه ثانوی: رایحه عطرثانوی زمانیـکـه رایـحه ابتدایی از میان میرود آشکار میگردد. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشکیل میدهد و بعنوان ملایم کنـنـده بوی تند اولیه بکار میرود.رایحه این مرحله چیزی حدود ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از استعمال عطر احساس میگردد.
۳) رایحه پایه: رایحه عطر زمانی که رایحه اولیه و ثانویه از میان می رونـد. ترکیبات این گروه معمولا ثابت کننده می بـاشنـد. رایحه این مرحله قبل از ۳۰ دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد.


خبرنامه ایران کیسه مرجع فروش انواع گونی های پلی پروپیلن

منابع عطر سازی
گیاهان بعنوان منابع روغنهای اساسی و ترکیبات معطر عمده بشمار می آیند. گیاهان ایـن تـرکیـبـات را بـخـاطر مـحـافـظت از حیوانات گیاه خوار و همچنین جذب حشرات گرده افشان تولید می کنند.
۱) گلها: بزرگترین منبع مواد معطر می بــاشند که شامل گل های سرخ، مریم، میخک، یاس و ابریشم هستند.
۲) برگها: برگهای نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مرکبات، گوجه فرنگی و علف خشک.
۳) ریشه و ساقه های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل.
۴) دانه ها: دانه های گشنیز، زیره، کاکائو، هل و بادیان.
۵) میوه ها: میوه های تمشک، توت فرنگی، سیب، مرکبات، وانیل، فلفل شیرین.
۶) روغن چوب: چوب درختان سرو، عرعر، کاج و صنوبر.
۷) پوست درختان: درخت نعناع.
۸) رزین(صمغ): رزین بوته کندر، بلسان(درخت گل حنا)، کاج و صنوبر.

منابع حیوانی
۱) مشک: از کیسه آهوی آسیایی گرفته میشود که مشک سنتزی(مصنوعی) به علت اقتصادی بودن جایگزین مشک طبیعی شده است.
۲) کاستوریوم: که از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی بدست می آید.
۳) عنبر سائل: ماده چربی مانندی که از نهنگ عنبر بدست می آید.
۴) عسل: که از کندو عسل زنبور بدست می آید.



منابع مصنوعی
مواد معطر ساختگی ترکیبات ارگانیکی می بـاشد کـه از فـراورده هـای نـفـتـی و یا رزین درخت کاج حاصل میگردد مانند کومالین و لینالول.

خانواده عطرها
ـ Freshy Green: رایحه ای که شـبیـه عـلف و سبزه و یا برگهای تازه چیده شده میباشد - رایحه پر طراوت
- Oriental: رایحه کاجی و بلوطی و یا وانیلی - رایحه گرم
- Spicy: رایحه گرم و تند.
- Woody: رایحه جنگل و چوب خشک تازه قطع شده.
- Floral: رایحه گلها - ملایم و طبیعی.
- Fruity: رایحه میوه ها بجز مرکبات مانند: سیب، موز و توت فرنگی.
- Fungal: رایحه قارچ مانند.
- Earthy/mossy: رایحه زمین جنگل و خاک.
- Citrus: رایحه مرکبات مانند: نارنج، لیمو ترش و پرتغال.
- Tobacco: رایحه تنباکو.
- Sweet: رایحه شیرین.
- Light: رایحه ملایم و سبک.
- Heavy: رایحه سنگین و گیرا.
از دیگر گروه های عطرها میتوان به Deodorant ها که برای برطرف کردن بوی بد دهان و Anti-perspirant ها که از تعریق بدن جلوگیری میکنند و Aftershave کـه پس از اصلاح استفاده میگردند نام برد.​​​​​​​

مواد دافع بو
حدود ۲ میلیون غده عرق بر سطح بدن دست اندرکار تنظیم دمای بدن ‏هستند. این غده‌ها با ترشح آب که تبخیر آن اثر خنک کنندگی دارد، دمای بدن ‏را تنظیم می‌کنند. از این تبخیر ، اجزای جامدی به جای می‌ماند که عمدتا ‏سدیم کلرید و مقادیر کمتری پروتیین و دیگر مواد مرکب آلی است. ‏بوی بدن بیشتر از آمینها و مواد حاصل از هیدرولیز روغنهای چرب (اسیدهای ‏چرب ، آکرولیین و غیره) است که از بدن و از رشد باکتریایی در باقیمانده ‏حاصل از غده‌های عرق گسیل می یابند. برای آنکه بدن انسان وظایف خود را ‏به خوبی انجام دهد، عمل تعریق هم امری عادی و هم ضروری است. خود ‏عرق کاملا بی بو است، اما محصولات تجزیه باکتریایی چنین نیستند.‏​​​​​​​

مواد دافع بو از سه نوع عمده هستند:
* یک نوع آنها ، بطور مستقیم تعرق را می‌خشکاند یا بعنوان مواد ‏منقبض‌کننده عمل می‌کنند.
* نوع دیگر آنها که بو دارند و بوی عرق را می‌پوشانند.
* نوع سوم آنها که ترکیبات بودار را با واکنش شیمیایی برطرف می‌کنند. از جمله موادی که بعنوان قابض عمل می‌کنند، آلومینیم سولفات ‏آبپوشیده ، کلرید آلومینیم آبپوشیده (‏O‏۲‏H‏۶ . ۳‏AlCl‏) ، آلومینیم کلروهیدرات ( در ‏واقع آلومینیم هیدروکسی کلرید ) و الکلها هستند. ‏

مواد بی‌بو کننده
از جمله مواد مرکبی که بعنوان عوامل بی‌بو کننده عمل می‌کنند، روی ‏پروکسید ، روغن‌های اسانسی و عطرها و انواعی از مواد ضد عفونی کننده ‏ملایم هستند. روی پروکسید ، مواد مرکب بودار را با اکسید کردن آمین‌ها و ‏ترکیبات اسیدهای چرب بر طرف می‌کند. روغن‌های اسانسی ، عطرها یا ‏بوها را جذب می‌کنند یا آنها را می‌پوشانند و ضدعفونی کننده‌ها معمولا ‏عوامل اکسید کننده یا کاهنده‌ای هستند که باکتریهای ایجاد کننده‌ بو را ‏می‌کشند.

ایران کیسه
(مرجع فروش گونی پلی پروپیلن-کیسه گونی لمینت-جامبوبگ-کیسه کامپوزیت-BoPP-پاکت کامپوزیت روکش کاغذ کرافت-بیگ بگ-کیسه پلی اتیلن سه لایه-رول گونی ساده و لمینت-گونی ساختمانی-کیسه AD*STAR)

ادوکلن
شاید نام‌گذاری ادوکلن عجیب به نظر آید، زیرا کلون، نام فرانسوی شهر کلن در آلمان است، در حالی که ادوکلن از ایتالیا آمده است. جیان پائولو فمینیس، آرایشگری از شهر "وال ویگزو"، مبتکر ادوکلن بود. او از ایتالیا به آلمان رفت و آب معطری را کشف کرد که نامش را "آب ستودنی" گذاشت. این آب معطر از الکل، روغن بهار نارنج، ترنج، اسطوخودوس، و اکلیل کوهی ساخته می‌شد. در سال ۱۷۰۹ که پائولو این ماده را به بازار عرضه کرد چنان مشتریان فراوانی یافت که مجبور شد از برادرزاده‌اش، جیووانی ماریا فارینا کمک بگیرد تا بتواند سفارش‌ها را آماده سازد. در سال ۱۷۳۲ فارینا این محصول را به عنوان داروی بیماری‌های مختلف از جمله معده درد تا خونریزی روده به بازار عرضه کرد.
در میانه قرن هجدهم، پس از پایان جنگ هفت ساله میان پروس و بریتانیا از یک سو و اتحادی از فرانسه و اتریش و روسیه از سوی دیگر، سربازان فرانسوی، اتریشی و روسی و بریتانیایی بطری‌های "آب ستودنی" را به کشورهای خود بردند و بازاری جهانی برای آن پدید آوردند. فرانسوی‌ها، آن را "ادوکلن" نامیدند.ادوکلن در قرن هجدهم موارد استفاده مختلفی داشت: در آب استحمام ریخته می‌شد، با شراب مخلوط می‌شد، همراه با قند خورده می‌شد، به عنوان ماده شستشوی دهان، تنقیه، یکی از ترکیبات ضماد مورد استفاده قرار می‌گرفت و مستقیم تزریق می‌شد و...
سرانجام فارینا، فرمول این "آب" را به لئونس کولاس فروخت. کولانس هم در سال ۱۸۶۲ این فرمول را به راجر گاله فروخت که امروزه حق قانونی بر ادوکلن فرانسوی را داراست. چند تن از اعضای خانواده فرینا و فمینیس، در کلن باقی ماندند و به تولید آب معجزه‌گر خود ادامه دادند. یکی از اعقاب این خانواده این فرمول را به ویلهلم مولنز فروخت که در سال ۱۷۹۲ مغازه‌ای در آلمان باز کرد به آدرس: گلوکن گاسه شماره ۴۷۱۱. امروزه این رایحه سنتی معروف به ادوکلن تحت نام ۴۷۱۱ فروخته می‌شود، که قدیمی‌ترین و مستمرترین ماده معطر تولید شده است.
فرمول دقیق عطرهای تجاری مخفی هستند و حتا اگر هم علنی شوند، چنان پروسه پیچیده‌ای در تهیه آن‌ها به کار می‌رود که این فرمول استفاده چندانی ندارند. روغن اسانس عطر با یک حلال رقیق می‌شود زیرا روغن غیر رقیق شده چنان ترکیبات فراری دارد که در صورت استفاده به حساسیت و جراحات پوستی یا خراب شدن لباس منجر می‌شود.
متداول‌ترین ماده حلال روغن عطر، اتانول یا مخلوطی از اتانول و آب است. افزایش ترکیب معطر عطر موجب افزایش شدت بو و ماندگاری آن می‌شوند. بنابراین، اگر چه غلظت روغن عطر در ادوپرفوم بیشتر از ادوتوالت است، اما میزان آن در هر کارخانه عطرسازی متفاوت است. یا برخی از عطرها، نام یکسانی دارند اما با غلظت‌های متفاوتی.عطرها در حدود سال ۱۹۰۰ به این گروه‌ها تقسیم بندی شدند: تک گل: با عطر یک گل خاص؛ چند گل: ترکیب چند گلی؛ آمبری: گروه گسترده‌ای از بوهای وانیلی و حیوانی همراه با بوی گل‌ها و چوب‌های متفاوت؛ چوب: عطر چوب‌های معطر، به ویژه صندل و سدر؛ چرمی: خانواده‌ای از رایحه‌های دارای رگه‌هایی از بوی عسل، تنباکو، چوب و قطران چوب که یادآور چرم هستند؛ قبرس: شامل رایحه‌هایی متشکل از ترنج، خزه بلوط، پچولی و ماده معطری که از لادن به دست می‌آید؛ فوژه: به معنای سرخس در زبان فرانسه، و ساخته شده بر اساس رایحه‌های اسطوخودوس، کومارین (ماده‌ای معطر با بوی وانیل) و خزه بلوط. بسیاری از عطرهای مردانه به این خانواده متعلق هستند.
از سال ۱۹۴۵ نیز به علت پیشرفت در صنعت عطرسازی، گروه‌های دیگری به این دسته بالا اضافه شده‌اند، شامل: گل‌های درخشان، سبز، اقیانوسی / اوزونی، لیمویی یا میوه‌ای، گورماند / اومامی (با رایحه خوراکی‌ها یا دسر).​​​​​​​

تاریخچه شیشه عطر
هم‌پای عطرسازی، ساختن ظروف و بطری‌های عطر آغاز شد. قدیمی‌ترین بطری عطر شناخته شده به مصریان تعلق دارد. این بطری‌ها از سنگ و رخام (نوعی سنگ مرمر) ساخته می‌شدند که عطر را خنک نگاه می‌داشتند و مایع از آن‌ها تراوش نمی‌کرد. در گورهای مصریان، ظروف متعددی یافت شده‌اند. همچنین بطری‌های شیشه‌ای که تاریخ آن‌ها به قرن پانزدهم قبل از میلاد بازمی‌گردد. بطری‌های یافت شده در فلسطین از شیشه هستند و در آن زمان شیشه گران‌بهاتر از طلا بود. برخی از ظروف عطر نیز از طلا هستند.یونانیان از صنعت سفالگری خود برای ساختن ظروف عطر استفاده کردند. آن‌ها فلاسک‌هایی در اشکال مختلف می‌ساختند و آن‌ها را با اشکال هندسی، تصویر حیوانات، صحنه‌هایی از اسطوره یا زندگی روزمره با پیکره‌های سیاه یا قرمز تزئین می‌کردند. کلاسیک‌ترین و متداول‌ترین فرم، "لکیتوس"، شیشه‌هایی باریک و ظریف، بودند.اروپایی‌ها از ظروف بسیار مختلفی برای نگاهداری عطرهای خود استفاده می‌کردند: شیشه، طلا، نقره، چینی، سنگ‌های گرانبها و صدف. فرم ظروف نیز متنوع بودند: سنجاق سینه‌، گوشواره نقره‌ای، گردنبند یا انگشتر که پر از عطر بودند. در قرن سیزدهم، برای ساختن بطری‌ها از چینی استفاده می‌شد.در اواخر سده ۱۸۸۰ صنعت بطری عطر دچار تحول چشمگیری شد. در آن زمان گرایش شدیدی به استفاده از موتیف‌های گل وجود داشت. گرایش دیگر استفاده از بطری‌های کریستال با طرح‌های کلاسیک و درهایی از آلیاژ برنج بود. در دهه ۱۹۱۰، ظهور روان‌کاوی و عطرهای جدید به ابداع بطری‌ها و عطرهای جدیدی منجر شد. عطرهایی برای اوقات خاصی از روز، فصل و مردمان به بازار آمدند

در دهه ۱۹۲۰ سربازان آمریکایی از پاریس عطر به کشور خود بردند و بازار آن در آمریکا رونق یافت. شرکت‌های متعددی تأسیس شدند و طراحان بسیاری به این رشته جذب شدند. اکثر این طراحان اطلاع چندانی از عطرسازی نداشتند اما می‌دانستند که نحوه عرضه نقش حیاتی در موفقیت یک عطر دارد. در این سال‌ها، دیزاین‌های متفاوتی برای بطری‌های عطر ابداع گشت. بعد از بحران سال ۱۹۲۹، بازار عطر دچار رکود شدید شد و طرح بطری‌ها، ساده‌تر و محافظه‌کارانه شدند و اغلب با دستگاه ساخته می‌شدند و موتیف آن‌ها بیشتر از فیلم‌های هالیوودی و کلان‌شهرها گرفته می‌شد، نظیر آسمان‌خراش‌های نیویورک و... در دهه سی نیز، جنگ جهانی دوم مایه افول کیفیت عطر و نحوه عرضه آن گشت. اما با پایان جنگ جهانی دوم، عطر و همراه با آن بطری‌های عطر مجدداً جان گرفتند. طرح‌های این دوره بیشتر زنانه و رمانتیک بودند.امروزه، از بطری‌های عطر انتظار می‌رود که حس عطر را منتقل کند. بطری اولین چیزیست که به چشم می‌خورد و در تصمیم خریدار نقش مهمی دارد. بنابراین طراحان، بطری‌ها را جلوه‌ای از عطر می‌دانند و می‌کوشند برحسب نوع عطر، بطری آن را طراحی کنند. استفاده از زینت آلات به عنوان ظروف عطر نیز مجدداً رایج گشته است.

ایران کیسه
(مرجع فروش رول گونی ساده-لمینت-الوان-ساختمانی-خط دار-سبک-سنگین)

عطرها و سوپر استارها 
امروزه بر روی بسته تمامی شرکت های معتبر تولید مواد خوشبو کننده امضاء و تصویر یک سوپر استار نیز به چشم میخورد.مانند عطر اینستینکت با تصویر دیوید بکهام و انتنیو بندراس و عطر مدیترانو و غیره که همگی جز پرفروشترین عطرهای دنیا هستند.هر چند که عطر تایگر آی با تصویر و امضای شاهرخ خان در خود هند نیز جزء کم فروش ترین عطرهاست. به طور كلي در تعريف عطر ميتوان گفت كه عطر مجموعه اي از مواد خوشبو كننده بعلاوه يك حلال مناسب است اجزاي اصلي يك عطر را 1- حلال يا حامل 2- مواد تثبيت كننده 3- عناصر خوشبو تشكيل ميدهند .

دیوید بکام و عطر instinct

حاملها يا حلال :از حلالهاي جديد و پركار امروزي براي نگهداري مواد معطر مخلوط اتيل الكل بسيار خالص به همراه مقدار كم يا زياد آب است . ميزان آب بر طبق انحلال پذيري روغنهاي مورد استفاده تعيين ميشود . حلال مذكور بدليل فراريت بالايي كه دارد پخش بويي را كه حمل ميكند آسان ميسازد و ضمن آنكه تاثير سوئي هم بر پوست و همچنين واكنش خاصي با مواد حل شونده ندارد . اما قبل از هر چيز بايد بوي الكل از بين برود كه براي اينكار از مواد برطرف كننده بو يا پيش تثبيت كننده استفاده ميشود از موادي كه چنين كاري را انجام ميدهند ميتوان به صمغ بنزويين و يا ديگر تثبيت كننده هاي رزيني اشاره كرد كه اين مواد به الكل اضافه ميشوند و بعد از مدت يك يا دو هفته الكل تقريبا بي بو بدست مي آيد ، بوي خام طبيعي آن با رزين خنثي ميشود

آنتونیوباندراس و عطر مدیترانو

تثبيت كننده ها : به طور كلي در يك محلول حاوي مواد معطر و فرار ، جزئي كه فراريت بالاتري دارد اول تبخير ميشود ، و از آنجايي كه مجموعه مواد مختلف ايجاد بوي معطر ميكنند بايد بر اين اشكال غلبه كرد براي همين از يك تثبيت كننده استفاده ميكنند ، ماده ايكه فراريت پايين تر از روغنهاي عطري دارند و سرعت تبخير اجزاي تشكيل دهنده و معطر را كند و يكسان ميكنند از انواع تثبيت كننده ها ميتوان به 1- ترشحات حيواني نظير مشك و عنبر و ... 2- محصولات رزيني كه بر اثر آسيب ديدگي و يا بطور طبيعي از گياهان خاصي ترشح ميشوند مانند:بنزويين و صمغ يا ترپنها 3-روغنهاي اسانسي كه هم بوي خوش و هم نقطه جوش بالاتر از حد متعارف {285-290درجه سلسيوس}دارند مانند مرموك و صندل و ....4-مواد تثبيت كننده سنتزي : برخي از استرهاي نسبتا بي بو با نقطه جوش بالا مانند گيسريل دي استات نقطه جوش 259درجه سلسيوس و اتيل فتالات با نقطه جوش 295 درجه بنزيل بنزوات با نقطه جوش 323 درجه سلسيوس و همچنين مواد كه بوي خاصي دارند و پس از اضافه شدن به مجموعه مواد معطر بوي خود را منتقل ميكنند مانند : آميل بنزوات ، استوفنون، استرهاي الكلي سيناميك ، استر هاي اسيدي سيناميك و....

CR7

مواد خوشبوي موجود در عطر :
به طور كلي مواد خوشبوي موجود در عطرها به موارد زير تقسيم ميشوند : 1- روغن اسانسي 2- مواد مستقل 3- مواد شيميايي سنتزي يا نيم سنتزي روغنهاي اسانسي :در حقيقت از نوع روغنهاي خوشبوي فرار با منشاء گياهي هستند . البته بايد ميان روغنهاي بدست آمده از عطرگيري با روغنهاي جاذب يا استخراج توسط حلال و روغنهاي اسانسي بازيابي شده توسط تقطير تفاوت قائل شد . در روغنهاي حاصل از تقطير ممكن است اجزاي سازنده غير فرار و اجزايي كه بدليل تقطير از بين رفته اند را نداشته باشد ، به طور كلي ميشود گفت در عمل تقطير قسمتي از مواد مورد نياز از دست داده مي شود . بعنوان مثال : گل محمدي كه فنيل الكل در بخش آبي محصول تقطير از بين ميرود و يا عصاره بهار نارنج كه روغن تقطير شده بخش بسيار كوچكي از متيل آنترانيلات است در حالي كه روغن استخراج شده ممكن است حدود يك ششم اين جزء سازنده را داشته باشد . روغنهاي اسانسي در اصل در آب نامحلول و در حلالهاي آبي محلول هستند ، همانطور كه در مورد گلاب و عصاره بهار نارنج ديده ميشود مقدار كافي روغن ممكن است در آب حل شود و بوي تندي به محلول بدهند . اين روغنهاي به قدر كافي فرار هستند كه در بيشتر مواد هنگام تقطير تغيير نميكنند و همچنين با بخار آب فرار هستند و رنگشان از بي رنگ تا زرد يا قهوه اي است يك روغن اسانسي معمولا مخلوطي از تركيبات است . تركيباتي را كه در روغنهاي اسانسي بوجود ميآيند ميتوان بصورت زير دسته بندي كرد

استرها : عمدتا بنزوييك ؛استيك ؛ سالسيليك ؛ و سيناميك اسيدها .
الكلها : منتول و بورنئول و.. . آلدهيدها : بنزآلدهيد ؛ سينامالدهيد ؛ سيترال ،
اسيدها : بنزوييك ؛ سيناميك ؛ ايزووالريك در حالت آزاد .
فنولها: تيمول ؛ اوژنول ، كارواكرول .
كتونها : كارون ؛ منتون؛ ايرون ؛كامفور و...لاكتونها: كومارين و..
ترپنها : كامفئين ؛ پينن ؛ ليمونن؛ سدرين ؛
فلاندرين وهيدروكربنها : سيمين ؛ استيرن ؛ فنيل اتيلن در گياهان زنده
روغنهاي اسانسي احتمالا در متابوليسم يا حفاظت در برابر دشمن دخالت دارند ، هر بخش از گياهان يا تمام بخشها ممكن است حاوي روغن باشند ، روغنهاي اسانسي در غنچه ها ؛ گلها ؛ برگها ؛ پوست ؛ ساقه ؛ ميوه ؛ تخمها ؛ چوب ؛ريشه ها و ساقه هاي زير زميني و در برخي از درختان در ترشح صمغ روغني يافت ميشود . روغنهاي فرار را ميتوان از گياهان با روشهاي گوناگوني بدست آورد كه عبارتند از :
فشردن ؛ تقطير ؛ استخراج با حلالهاي فرار ؛ روغن هاي جاذب و خيساندن
​​​​​​​لازم به ذكر است كه استخراج با حلالهاي فرار يك روش جديد است كه ميتواند جايگزين روشهاي ديگر شود اما از تقطير گرانتر است ، بيشتر روغنها معمولا بوسيله تقطير با بخار آب بدست مي آيند . اما در برخي از روغنها دما اثر معكوسي دارد مثل روغن مركبات كه با فشردن پوست آنها روي اسفنج بدست ميآيند، روغني كه به اسفنج منتقل ميشود در مراحل بعدي با فشردن اسفنج جمع مي گردد . در برخي ازگلها بوسيله تقطير روغني بدست نمي آيد يا روغن آنها در اثر تقطير تخريب ميشود براي همين از روشهاي ديگري استفاده ميشود . از بين روشها ي ذكر شده به توضيح مختصر تقطير با بخار آب پرداخته مي شود  تقطير با بخار آب: گلها و گياهان داراي برگ باريك داخل دستگاه تقطير ريخته ميشوند ، برگها وريشه هاي آبدار و ساقه هاي كوچكتر بايد به ذرات كوچكي تبديل شوند ؛ مواد خشك پودر ميشوند ؛ چوبها و ريشه هاي سفت به قطعات كوچكي خرد ميشوند ؛ انگور در حالت طبيعي به دستگاه خورانده ميشود چون گرماي تقطير به سرعت فشار كافي براي شكافتن پوسته بيروني آنها فراهم ميكند ، تقطير معمولا در فشار جو انجام ميشود مگر اينكه اجزاي روغن هيدروليز شوند در آن صورت بهتر است كه در خلا انجام شود ، در بيشتر موارد تقطير به روش سنتي انجام ميشود ، مانند گلاب گيري كه البته كارايي اين روشها پايين است و روغن با مواد ديگري همانند آكرولئين ؛ تري متيل آمين و مواد كرزوت آلوده ميشود . روش هم بدين صورت است كه از بشكه هاي روغن يا ديگهاي مسي مجهز به لوله هاي چگالنده هستند كه از ميان حمام آبي ميگذرند . مواد و آب به درون دستگاه تقطير ريخته ميشود و يك آتش مستقيم از موادي كه از تقطير پيش برجا مانده در زير دستگاه روشن ميشود .بدين ترتيب با عمل تقطير روغن گيري انجام ميشود​​​​​​​.

ایران کیسه
(مرجع فروش کیسه گونی پلی پروپیلن ساده-لمینت-خط دار-الوان-گاست دار-قیف دار-ولودار-دولایه-لاینردار-کامپوزیت-ADSTAR-BoPP-کیسه جامبو-گونی عریض-یک لا و دولایه)

عطر در رم باستان
 یکی از امپراطوران روم باستان خزینه ای داشت که در آن انواع روغن های خوشبو و عطرهای گوناگون وجود داشت و روزی سه بار در این خزانه حمام می کرد.همچنین سگ ها و سایر حیونات اهلی در دربار مانند اسب نیز توسط عطر تیمار داده میشدند.علاوه بر این تمامی درباریان و از جمله کارگران دربار موظف به استفاده از انواع عطرها بودند.

رایحه های متفاوت 
عطرها و کلا خوش بو کنندهای امروزی همگی به نوعی از گلها میوها و سایر قسمتهای درختان و گیاهان تهیه میشوند و جالب این است که اینها همگی همان هایی بودند که توسط مردم باستان نیز استفاده می شدند.

رایج ترین گیاهان در عطر سازی  
عطرهای امروزی همانطور که قبلا گفته شد از قسمت های مختلف گیاهان تشکیل شده اند.این قسمتها شامل برگ تنه ریشه ساقه میوه دانه و غیره میباشند.از گیاهانی که در عطر سازی کاربرد بیشتری دارند میتوان به ترنج. هل. صدر. یاسمن. زنبق زرد و ... نام برد.گیاهانی که بیشترین اهمیت را در عطر سازی دارند با توجه به قسمتی که مورد استفاده قرار میگیرد شامل روغن طبیعی رز.عصاره یاسمن و گلهای پرتقال اشاره کرد.معمولا عطرهای امروزی هر کدام شامل درصدی از گیاهان نام برده در مواد متشکله  خود میباشند.

مهمترین لحظات حس کردن عطر
عطرهای امروزی دارای تفاوتهای زیادی با یکدیگر میباشند.از جمله این تفاوتها معیار اثر اولیه عطر می باشد.این اثر که در واقع همان حسی می باشد که در اولین برخورد با آن عطرصورت میگیرد و معمولا پس از ۱۰ دقیقه پایان میپذیرد. توانمندی این اثر می تواند باعث جذب بیشتر مشتری شود.اثر بعدی اثر رایحه می باشد که همان حسی است که شما پس از بو کردن پوست آغشته به عطر احساس می کنید.به این مرحله. مرحله  میانی نیز گفته میشود.مرحله نهایی حسی می باشد که پس از خشک شدن و یا احیانا جذب شدن عطر به پوست بدن احساس میشود.

بهترین محل برای عطر زدن
همواره قسمت هایی از بدن که دارای نبض میباشند برای عطر زدن مناسب هستند.برای مثال زیربغل قسمت روی استخوان آرنج پشت زانوها. گردن مچ دست و غیره.

رايحه يك عطر به طور کلی از سه بخش عمده تشكيل شده است

پيش رايحه The top note
بويي كه در چند ثانيه اول پس از زدن عطر به مشام مي رسد و با تحريك شامه جلب توجه مي كند.پيش رايحه شامل موادي است كه فشار بخاربیشتری دارند و لذا سريعتر تبخير مي‌شوند.

ميان رايحه The middle note

رايحه اصلي عطر كه چند دقیقه پس از استعمال عطر به مشام می رشد و تا چند ساعتي دوام دارد را ميان رايحه مي گويند. ميان رايحه مشخصه اصلي عطر است.

​​​​​​​رايحه پایانی The end note

بعد از چند ساعت بوي خشك و چرم مانندي كه اجزاء سنگين و پردوام عطر مانند رزين‌ها و كهربا, نعناع هندي، خس خس، روغن چوب صندل و مواد جنگلي مانند به مشام مي رسد. و تا چند روزي دوام دارد.
یکی از اشتباهات رایج در هنگام خرید عطر آن است که عطر را از داخل بطری به صورت مستقیم بو کنید! چراکه با این روش تنها، پیش رایحه آن را امتحان نموده ایم. در حالی که مهمترین قسمت یک عطر میان رایحه آن می باشد که بعد از چند دقیقه متصاعد می شود ضمن اینکه الکل موجود در آن باعث خستگی زودرس شامه می گردد. روش درست انتخاب عطر آن است که مقداری از آن را روی مچ دست قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا نوبت به میان رایحه آن برسد. با این کار اجازه خواهید داد که برهم کنشهای بین پوست و عطر کامل شود و عطر شخصیت واقعی خود را نشان دهد. برای پی بردن به رایحه واقعی آن عطر بهتر است از محیط فروشگاه خارج شده و در جایی خلوت و با تمرکز به بررسی رایحه عطر بپردازید.

تکنیک های بوییدن
یکی از روشهای بوییدن، استفاده از کاغذهای مخصوص تست به نام بلاتراست به این صورت که ابتدا کاغذ را به عطر آغشته نموده و بعد از چند دقیقه با نفس های کوتاه رایحه را مورد آزمایش قرار می دهند عطرسازان حرفه ای در اتاقی با رطوبت و درجه حرارت کنترل شده و دارای تهویه مناسب می نشینند و با تمرکز رایحه عطر را مورد بررسی قرار می دهند. نوشتن وصف رایحه در هنگام بوییدن بسیار مهم است زیرا هم به تمرکز بیشتر کمک می کند و هم یادآوری دوباره رایحه را آسانتر می کند از آنجا که بینی به سرعت به بوی ثابت عادت می کند بهتر است تشخیص رایحه در کوتاه ترین مدت آنجام شود

ایران کیسه
(مرجع فروش کیسه کامپوزیت-BoPP-سه لایه و چهارلایه-روکش کاغذ-سلفون صدفی-مات-متالایزر-کاغذ کرافت)

فرق بين عطر، ادو پرفوم، ادو توالت و ادو كلن در چيست؟
فرق اين محصولات تنها در ميزان غلظت عصاره روغني سازنده بوهاي مختلف است. بديهي است هر قدر غلظت عصاره روغني در يك بو بيشتر باشد، ماندگاري اش بيشتر خواهد بود.
غليظ ترين عصاره، عطر يا perfume نام دارد با غلظتي بين 40-15% خالصترين و ماندگارترين بوهاست و در عين حال گرانترين نوع عطر است.
و بعد از آن به ترتيب،
Eau de Perfume با غلظتي در حدود 15-7% رايج ترين نوع عطر است كه ماندگاري مناسبي دارد و به گراني عطر هم نيست. ادو توالت (Eau de Toilette) در حدود 6-1% غلظت داشته بوي ملايمي دارد كه ماندگاري زيادي هم ندارد و براي تمديد بوي آن بايد چندين بار در طول روز از آن استفاده شود. و آخر از همه ادوكلن (Eau de Cologne) است كه در واقع همان ادو توالت (Eau de Toilette) است، بويي ملايم دارد و ماندگاري اش نيز همان اندازه است. در After Shave هاي مخصوص آقايان كمترين مقدار عصاره روغني بكار مي رود به همين دليل دوام بويش از بقيه كم تر است.

چرا بعضي از بوها نسبت به بقيه ماندگاري بيشتري دارند؟
اشخاصي كه پوستي چرب دارند معمولا بوي عطرشان نسبت به افرادي كه پوست خشك دارند، ماندگاري بيشتري دارد. زيرا پوست چرب به طور طبيعي مرطوب است و رطوبت باعث نگهداري و ماندگاري بوي عطر مي شود.
 
 
چه كنيم تا بوي عطرمان بيشتر بماند؟
همانطور كه گفته شد ماندگاري بوي عطر بسته به خشك يا چرب بودن پوست، اش در افراد مختلف متفاوت است. در صورت امكان در طول روز، عطر خود را تجديد كنيد. متخصصين توليد محصولات بهداشتي توصيه مي كنند كه عطر را به پشت گوش ها و گردن خود بزنيد و مقدار كمي را هم بر روي پوست بدنتان استفاده كنيد. با اين كار بوي عطر شما پخش مي شود و سريع از بين نمي رود. يك اسپري كوچك روي موها باعث مي شود بوي عطر شما در تمام روز باقي بماند.

چرا همه عطرها الكل دارند؟
زيرا الكل باعث مي شود بو روي پوستتان نمانده و از پوست شما متصاعد شود. بدون وجود الكل در عطر، شما تنها كسي خواهيد بود كه متوجه مي شويد عطر زده ايد.
فرق بين لوسيون و ژل After Shave چيست؟
لوسيون After Shave پوست را مي سوزاند و به بسته شدن منافذ پوست بعد از اصلاح صورت كمك مي كند اما ژل After Shave تنها خنك كننده و تسكين دهنده پوست صورت است.

عطر درمانی
عطر درمانی روشی برای ماساژ بدن، به ویژه چهره و دست‌ها و پاها، با روغن‌های معطر گیاهی است. اما این روش، ساده نیست و چند سطح كاربردی متفاوت دارد. عطر درمانی در یك سطح، همچنان كه از نامش برمی‌آید، نوعی درمان گیاهی برای انواع دردها و ناراحتی‌ها و بیماری‌هاست، و افزون بر مالش روی پوست، به عنوان داروی خوراكی با آثار درونی تجویز می‌شود و گاهی نیز به صورت بُخور (تنفس بخار روغن گیاهی) مصرف می‌شود. در یك سطح، روشی برای بهتر كردن پوست و مو و زیبایی چهره است و در سطحی دیگر، در تولید انواع غذاها و مواد آرایشی و بهداشتی به كار می‌رود و اهمیت بسیار در تجارت و صنعت دارد.

بیشتر مردم آگاهند كه گیاهان عناصر شیمیایی گوناگون دارند كه می‌توان آنها را استخراج نمود و استفاده‌های مفید و متعدد از آنها كرد. احتمالاً مشهورترین مواد طبیعی گیاهی در نظام پزشكی حاكم در غرب عصاره ریشه گیاهی مكزیكی به نام یم است كه در ساختن نوعی قرص ضد بارداری استفاده می‌شود. آنچه بیشتر مردم در غرب نمی‌دانند این است كه عصاره‌ها و افشرده‌های گیاهی، برخلاف داروهای شیمیایی مصنوعی نوین كه اكثر آنها تنها پنجاه سال است در دسترسند، هزاران سال است در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شوند و در طول این زمان دراز از آزمایش‌های فراوان سربلند بیرون آمده‌اند.
در روش عطر درمانی، به جای گیاه كامل یا بخش‌هایی از گیاه، تنها از عطرهای گیاه استفاده می‌ شود. عطر گیاه از روغن‌های بودار ساخته شده كه در ساعات متفاوت شبانه روز به مقادیر گوناگون در اندام‌های متفاوت گیاه وجود دارند. آنها را می‌توان در ریشه، گل، برگ، تخم، و میوه، یا پوست گیاهان و حتی در شیره‌ای كه از برخی گیاهان بیرون می‌زند یافت. آنها را در پوست برخی میوه‌ها نیز می‌توان یافت.
این روغن‌های طبیعی را نوعی نمودار شخصیت گیاه تصور می‌كنند، و هیچ كدام از آنها با هم یكسان نیستند. آنها ممكن است تولیدات زاید چرخه ی تبدیل عناصر در گیاه باشند، ولی كسی این را به درستی نمی‌داند. آنها در بخش‌های متفاوت گیاه تولید می‌شوند و سپس در كل گیاه جریان می‌یابند به طوری كه بیشترین مقدار آنها عصرها در گل‌ها و صبح‌ها در برگ‌ها متمركزند. گیاه‌شناسان تصور می‌كنند كه جریان گردش و تمركز آنها در اندام‌های متفاوت گیاه بستگی به وضعیت خورشید و فصل سال و به ویژه بستگی به وضع كره ماه نسبت به زمین دارد. كیفیت و آثار شیمیایی و درمانی یك عطر خاص گیاهی، همچنین بستگی به اندامی از گیاه دارد كه از آن استخراج شده است، مثلاً عطری كه از گل‌های درخت پرتقال استخراج می‌شود و عطری كه از پوست میوه پرتقال كسب می‌شود آثار متفاوت در بدن انسان می‌گذارند.

این روغن‌های معطر در بدن خود گیاه نقش قارچ كش، باكتری كش، و حشره‌كش دارند و ممكن است نقش هورمونی نیز داشته باشند.
روغن‌های معطر گیاهی در جوامع معاصر استفاده‌های فراوان در تولید غذاهای جامد و مایع، در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و در تولید داروها دارند. عطرهای لیمو و پرتقال و هل و زنجبیل و گلاب، و دارچین و نعناع و رازك بیشتر از سایر عطرهای گیاهی در تولید غذاها مصرف می‌شوند، ولی گرایش‌ها و سنت‌های فرهنگی نقشی مهم در انتخاب عطرهای گیاهی دارند. صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی نیاز و بستگی خیلی زیاد به آنها دارند؛ مثلاً روغن میخك را برای درد دندان، عصاره برگ اوكالیپتوس را برای ناراحتی‌های تنفسی، و انواع دیگر روغن‌های معطر گیاهی را در ساختن داروهای گوارشی یا تقویتی، روغن‌های مو، شامپوها، كرم‌های پوست، صابون‌های آرایشی یا بهداشتی، مایعات دهان شویه، خمیرهای دندان، خوشبو كننده هوا، عطر و ادوكلن آرایشی، و ده ها تولید دیگر استفاده می‌كنند. مقادیر این روغن‌های معطر گیاهی بسیار اندك است و استخراج آنها دقت و زمان زیادی می‌گیرد و چنین است كه بهای آنها گران می‌شود؛ برای مثال، استخراج نیم كیلو عطر گل سرخ به چند صد كیلو برگ گل سرخ نیاز دارد، و زمان و زحمت زیادی كه این فرایند می‌گیرد، تولید آزمایشگاهی مصنوعی آنها را خیلی جذاب و سودآور می‌سازد. اما تحقیقات دكتر ولنه كه پژوهشگری فرانسوی در این عرصه است گزارش می‌دهند كه روغن‌های معطر مصنوعی كه در آزمایشگاه های شیمی و از مواد غیر گیاهی تولید می‌شوند، هر چند هم كه شبیه نوع گیاهی خود باشند، متأسفانه كیفیت و آثار نوع گیاهی خود را ندارند، گرچه گاهی می‌توان گفت كه از نظر بو تقریباً یكسان هستند. بنابراین هنوز جانشین‌های شایسته برای روغن‌های معطر گیاهی، به ویژه در درمان دردها و زخم‌ها و بیماری‌ها، یافت نشده است. ولی از انواع مصنوعی غیر گیاهی آن‌ها غذاها، لوازم آرایشی و بهداشتی مانند خوشبو كننده‌های هوا، كرم‌ها، شامپوها، خمیرهای دندان، صابون‌ها، عطرها و ادوكلن‌ها، و صدها تولیدات دیگر استفاده‌های فراوان می‌شوند. همچنین است در تولید انواع بی شمار تنقلات كه به صورت بیسكوئیت، آبنبات، شكلات، بستنی، چیپس، پفك و غیره برای مصرف كودكان و نوجوانان با تبلیغات خیلی پر هزینه به بازار می‌ریزند. روشی كه در استخراج روغن‌های معطر گیاهی به كار می‌گیرد برای حفظ كیفیت اصیل آن‌ها خیلی مهم است. اگر روغن معطر را به طریق جوشاندن و تبخیر (روش تقطیر) استخراج كنند، كیفیت و آثارش برجستگی و ارزش همان روغن را كه به طریق غیر تقطیری استخراج شده ندارد. در طریق غیر تقطیری هرگز از الكل استفاده نمی‌شود، زیرا الكل كیفیات ارزشمند روغن‌های معطر گیاهی را خراب یا نابود می‌كند.

منابع:
1-   كاربرد رنگ در ارگونومي ، محمد امين موعودي  انتشارات حس برتر (1379)  
2-    مبادي سواد بصري ، دونیس داندیس ترجمه  مسعود سپهر  انتشارات سروش (1384)
3-   دانشنامه رشد
4-   سايت اينترنتي آفتاب
5-   بسته بندي ، ادوارددنيسون / ريچارد كاوتري ، ترجمه مريم مدني / تهران انتشارات مارليك  
6-   سبك هاي گرافيك ، استيون هلر / سيمور چاوست ، ترجمه مهگان فرهنگ / ليلاكسايي / تهران ، انتشارات مارليك  
7-   دكتر عبدالمجيد حسيني راد ، مجله هنرهاي تجسمي شماره 1
8-   مجله صنعت چاپ شماره 197 ، ارديبهشت (1378)
9-   شناخت هنر گرافیک , سید رضا حسینی انتشارات مارلیک (1386)
10-                     ماهنامه صنعتی بسته بندی
www.iranpack.org/articles/art_of_presentation.htm

ایران کیسه
(مرجع فروش انواع کیسه گونی ساده-لمینت-کامپوزیت-دولایه-ADSTAR-جامبوبگ-رول گونی ساده-امینت-ساختمانی-کیسه پلی اتیلن سه لایه-پاکت کامپوزیت روکش BoPP- کاغذ کرافت)

کیسه adstar

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش